tisdag 20 oktober 2009

Veckans filmtips: Død snø
Dagens låt: Malagueña Salerosa



Nu kanske ni trodde jag skulle vara duktig och skriva här varje dag eller åtminstone varje vecka med jämna mellanrum, men tji fick ni!

Tja, vad ska man nu skriva om?
Betingskonserten gick bra, eller ja, jag spelade fel på Carry On Wayward Son en gång men det kanske inte gjorde så mycket. Bäst gick det nog på jazzlåten There Will Never Be Another You (hade varit mycket roligare ifall den hette "Yew" istället för "You" *fniss*) som jag spelade bas på, till och med ett bassolo hade jag övat in, även ifall det sög lite är jag stolt! Svängig var låten iaf!
Sen har jag ju också spelat med Klas och hans kapell nu i lördags och det gick absolut jättebra! Fick jättemånga kommentarer nere på stan efter spelningen och så, och det är ju alltid kul! Videor kommer så småningom upp när jag är mindre lat.
Efter vi hade spelat så gick jag med Tompa, syrran, Poffe och min moder (och tjejen jag inte kommer ihåg vad den hette) till Harrys, det var väl.... lite halvlamt. Sedan stack jag och Tompa hem till honom med Jonte och hans bandkompisar, som hade haft en spelning i Jönköping, och hade lite fest, och sedan efter att dom hade gått kom det några flickor upp också (höhöhö)

Jag orkade aldrig gå hem från Tompa så jag sov där och på söndagen såg vi en underbar film, nämligen Død snø. Jag har aldrig sett en norsk film förut tror jag, kanske för att jag tvivlade starkt på att norrmän någonsin skulle kunna göra något vettigt, men här överbevisar de mig verkligen. Filmen är en zombiefilm där zombierna är tyska nazister från andra världskriget som har legat begravda sedan dess... Och självklart är det ett gäng ungdomar som ska vara i en stuga i detta område (där det inte finns nån täckning på mobilerna) i några dagar. Helt klart en underbar film. Vi såg också Troll, en film där huvudpersonen heter Harry Potter (hihi) och hans syster rövas bort av ett fult troll som sedan tar hennes skepnad med hjälp av en magisk ring. Väldigt konstig men underbar film som bland annat innehåller en sjungande svamp. Och nej, huvudkaraktärens namn är inte snodd från JK Rowling då filmen är ifrån 1986, men det är ju inte helt omöjligt att det är hon som har snott det från denna smått underbara film!

Under lördagsförmiddagen bestämde jag mig för att kolla igenom extramaterialet på mina Kill Bill-dvder och från Kill Bill vol. 2 kommer dagens låt Malaguena Salerosa som framfördes live av Robert Rodriguez's band Chingon på denna filmens premiär. Det är en klassisk mexikansk låt framför i en rocktappning och den är helt enkelt underbart snygg. Jag måste skaffa soundtracket till Kill Bill-filmerna. Filmsoundtrack är ju helt underbara egentligen! Även om man kanske inte älskar en låt på skivan, så kommer låten ju att påminna dig om scenen i filmen då låten spelas, och är det en bra film så kommer ju upplevelsen av den låten att vara positiv! Särskilt om låten passar bra till vad som händer just då i filmen, och det är ju faktiskt Quentin Tarantino ganska underbart duktig på att fixa till. All musik i hans filmer passar nästan alltid bra med stämningen i scenen.
Fast de senaste dagarna har jag mest lyssnat på The Sound of Animals Fighting, ett projekt med bland annat Matt Embree och Chris Tsagikis (Rx Bandits) som är väldigt progressivt och har många jävligt härliga låtar.





Jaha, nästa vecka är det höstlov. Jag har egentligen inte mycket planerat mer än filmkvag med töntarna nån dag och såklart ska det ju power-repas med McPieAss, för kulturnatta börjar ju närma sig med stora kliv och vi har ett nytt magnifikt intro som inte får missas mohaha! Så var på lilla scenen (Metz) på Garvaren den 7 november 21:30! Så om någon vill fylla i luckorna i mitt ganska öppna schema under höstlovet så hör gärna av dig! Jag kan säkert behöva lite umgänge.
Men innan lovet så ska en del saker göras med ju. Imorgon är det prov i Kultur- och idéhistoria som jag borde börja plugga på ungefär nu, och på torsdag är det projektarbetsdag! Så vi får hoppas att det går bra. På fredag har jag prov i religion om kristendomen (yeay.....) och efter det ska jag till Stockholm och se Baboon Show och Randy! Åååh vad jag längtar det kommer bli bäst! Sen får vi se vad som händer på lördag, hör av er om nån vill ha party!

Puss på pungen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar